torsdag, januari 12, 2006

Ansjovispaj med rödlök och rosmarin

4-6 pers. 90 min.

deg:
125 g kallt smör eller margarin
250 g vetemjöl
1 tsk salt
1 msk finhackad färsk rosmarin
1 äggula
eventuellt ett par matskedar isvatten

Fyllning:
1 ask ansjovis 125 g
10 vitlöksklyftor
2 dl matlagningsgrädde
2 dl mjölk
4 kvistar färsk rosmarin + 2 msk hackad
3-4 rödlökar
2 msk balsamvinäger
4 msk olivolja
2 äggulor
salt och nymalen svartpeppar

Hacka ihop smör och mjöl med två slöa bordsknivar, Tillsätt salt och hackad
rosmarin
Arbeta snabbt (för hand eller på puls i mixern) ihop med äggulan till en deg
Tillsätt lite isvatten om det behövs . Låt degen vila i minst 30 minuter.
Skala vitlöksklyftorna knäck dem lite med bredsidan på en kniv och lägg ner i en
kastrull med grädde och mjölk. Tryck till två rosmarinkvistar på samma sätt
och lägg i .Häll på spadet från ansjovisen.Låt koka sakta under lock i 20 min.
Klä en pajform med degen, picka botten och förgrädda pajskalet i 200 grader i
10-15 min.
skala och skiva rödlökarna lägg i bunke häll över balsamvinäger och rör runt.
Hetta upp olivolja i en stekpanna och låt löken stekas glansig i ca. 10 min.
Tillsätt hackad ansjovis och låt puttra en stund till. Ta upp r-kvistarna och kasta dem.
Mosa vitlöken i mjölken med gaffel. Låt svalna och vispa sedan i ägg och extra gulor.
Krydda väl . Bred ut rödlöken på pajskalet, slå över äggstanningen och lägg på ett par
r-kvistar. Grädda i mitten av ugnen 35-40 min. i 200 grader.